Umów prezentację →

Nowości branżowe

Prognoza sprzedaży

Udostępnij:

Skopiowano

Ada++

Ada++

Prognozowanie sprzedaży to określenie przewidywanej wysokości sprzedaży produktów, które w swojej ofercie posiada przedsiębiorstwo. Prognoza ta jest zależna od czynników takich jak: plan marketingowy, zmieniające się trendy lub konkurencja. Prognozując sprzedaż warto wziąć pod uwagę takie rzeczy jak: zachowanie klientów, kondycja rynku w przyszłości, relacja podaży i popytu lub warunki gospodarcze na obszarach, gdzie funkcjonuje przedsiębiorstwo.  

Metody prognozy sprzedaży w gastronomii

Jedną z metod prognozowania sprzedaży jest założenie wielkości sprzedaży. Będąc na starcie swojego biznesu warto zbadać stopień zaspokojenia potrzeb rynku, dzięki temu będziemy mogli oszacować przyszłą wartość sprzedaży. Aby to zrobić należy określić wielkość rynku, na którym będziemy chcieli zaistnieć oraz dowiedzieć się jaką ilość klientów obsługuje konkurencja. W teorii, działania te powinny wykazać w jakim stopniu pokryty jest popyt na rynku. Po przeprowadzeniu analizy możemy skorzystać z prostego wzoru.

Potencjał rynku – liczba klientów obsługiwanych na rynku = liczba klientów, którzy nie prowadzą do zwiększenia podaży. Znając tą wartość możemy przejść do obliczenia wartości sprzedaży, korzystając ze wzoru.

Liczba klientów, którzy nie prowadzą do zwiększenia podaży * średnia wartość zamówienia w naszym lokalu.

Inną metodą jest próba estymacji stopnia nasycenia rynku. Dokonujemy tego dzieląc liczbę potencjalnych gości przez wielkość rynku. 

Zastosowanie metod matematycznych, może dostarczyć nam wielu ważnych informacji. Zanim do tego przystąpimy warto jednak wcześniej poobserwować konkurencję. W praktyce oznacza to kilka wizyt w konkurencyjnym lokalu, podczas, których zobaczymy potencjalną liczbę klientów oraz średnią wartość zamówień. 

Drugą kwestią, którą należy poruszyć jeśli chodzi o prognozowanie sprzedaży jest koszt surowca. Podczas prognozy zysków warto określić ponoszone przez nasze przedsiębiorstwo koszty. Warto zastosować koszt surowca dla grup produktów. Jest to spowodowane tym, że na niektórych produktach możemy nałożyć znacznie większą marżę. 

Koszt pracowników jest również bardzo ważnym aspektem podczas prognozy sprzedaży. Bez nich przedsiębiorstwo nie byłoby w stanie funkcjonować. Warto koszt pracowników traktować jako koszt stały i nie uzależniać go od sprzedaży. Wyjątkiem mogą być premie dla pracowników. 

Jednym z ostatnich aspektów, które należy poruszyć jeśli chodzi o prognozowanie sprzedaży są koszty operacyjne. Są to wszystkie koszty, które nie zmieniają się proporcjonalnie do wielkości sprzedaży, ale nie są stałe. Są to takie rzeczy jak: wywóz śmieci, serwis sprzętu, woda, prąd, kampanie reklamowe, strona internetowa, zakup odpowiednich środków czystości.  

Zysk jest kluczowym czynnikiem, który obrazuje, ile zostało nam pieniędzy po odjęciu wszystkich kosztów. Wzrost wielkości sprzedaży nie musi jednocześnie oznaczać wzrostu zysku. Częstą strategią jest zwiększenie ponoszonych kosztów, tylko po to, aby sprzedać więcej produktów. Najlepszym rozwiązaniem jest zwiększanie sprzedaży przy jednoczesnej optymalizacji kosztów. Dzięki takiemu działaniu zysk będzie największy.

Oprogramowanie dla piekarni i cukierni

Jednym z rozwiązań prognozowania sprzedaży jest zastosowanie odpowiedniego oprogramowania. Program dla piekarni i cukierni Ada++ stosuje jeden z najbardziej innowacyjnych algorytmów, który między innymi pomaga lepiej zarządzać stanami wyrobów, zamówieniami, sklepami własnymi. Algorytm ten potrafi sam tworzyć zamówienia w oparciu o dane jak: dostawy i zwroty, imieniny, pogoda, braki lub anomalie zamówień. Korzystając z Ada++ nie musimy się martwić takimi rzeczami jak prognoza sprzedaży.

Algorytm jest w stanie sam obniżyć poziom zwrotów oraz zwiększyć liczbę zamawianych produktów, aby ich ilość była adekwatna do bieżącej sprzedaży. Dzięki indywidualnemu ustawieniu produktu dla każdego klienta, sztuczna inteligencja jest w stanie dostosować swój system pod wieloma różnymi kątami. Opierając się na parametrach takich jak: lokalizacja, godziny otwarcia, godziny zamknięcia, ilość miejsca w ladzie oraz terminy przydatności, algorytm jest w stanie sam tworzyć zamówienia, sprawdzać aktualny stan magazynowy, przetwarzać informacje na temat zwrotów, a także eliminować wiele anomalii związanych z zamówieniami, a co za tym idzie wykrywać wszystkie nieprawidłowości i usuwać błędy.

Oprócz Ada++ warto skorzystać z innych produktów firmy InfoPiekInfoPiek Produkcja, który jest jednym z lepszych narzędzi usprawniających zarządzanie produkcją. Dla pracowników, którzy pracują z dala od firmy firma stworzyła aplikacje InfoPiek Mobile, która zlokalizować urządzenia, na którym została zainstalowana. Dodatkowo, aplikacja umożliwia zapisywanie zamówienia na urządzeniu będącym w trybie off-line, gdzie dane zamówienie zostanie przesłane po nawiązania połączenia z siecią.

Jak widać, rozwiązania informatyczne są w stanie znacznie ułatwić pracę wielu osób. Dzięki algorytmowi Ada++ prowadzenie piekarni lub cukierni staje się czymś znacznie łatwiejszym. Program sam wyliczy prognozę sprzedaży, a co za tym idzie – pozwoli nam się skupić na efektywnym prowadzeniu przedsiębiorstwa.

Chcesz wiedzieć więcej?

Wpisz swój adres e-mail, nasz konsultant skontaktuje się z Tobą i odpowie na wszystkie Twoje pytania


Zapraszamy do kontaktu

Kontakt

Poniedziałek - Piątek: 08:00 - 16:00

info@infopiek.pl +48 22 652 60 10

Viking 2 sp. z o.o.
ul. Gizów 6
01-249 Warszawa

Biuro:
ul. Okrzei 2/U2
05-100 Nowy Dwór Mazowiecki

HOT NEWS
Pracujemy nad nową wersją systemu. Wkrótce więcej szczegółów.